|
|
1.1. Mikäli ilma-aluksen näkötunnistus katsotaan välttämättömäksi, suoritetaan se valvontatehtävään määrätyn sotilasilma-aluksen toimesta. Tunnistaminen suoritetaan sotilasviranomaisen antamia määräyksiä noudattaen tunnistettavan ilma-aluksen turvallisuutta vaarantamatta.
|
2 TUNNISTETTAVAN ILMA-ALUKSEN TOIMINTA
|
2.1. Ilma-aluksen, jonka lentoon puuttuu toinen ilma-alus, on välittömästi:
|
-
noudatettava tunnistavan ilma-aluksen antamia ohjeita tulkitsemalla alla olevassa taulukossa määriteltyjä näkömerkkejä ja toimimalla niiden mukaisesti;
-
ilmoitettava, mikäli mahdollista, tilanteesta asianomaiselle ATS-elimelle;
-
yritettävä saada aikaan radioyhteys tunnistavaan ilma-alukseen tai sen toimintaa johtavaan elimeen lähettämällä yleiskutsu hätätaajuudella 121.500 MHZ ja ilmoitettava tunnistetietonsa sekä lennon tarkoitus; jollei yhteyttä saada aikaan, toistettava tämä kutsu hätätaajuudella 243 MHZ, jos mahdollista;
-
jos ilma-aluksessa on toisiotutkavastain, valittava moodi A ja koodi 7700, jollei asianomainen ATS-elin muuta määrää. Mikäli toisiotutkavastain on varustettu moodilla C, sitä on käytettävä jatkuvasti, ellei lennonjohtoelin toisin määrää.
|
|
2.2. Jos lentoon puuttumisen aikana saadaan aikaan radioyhteys, mutta yhteydenpito yhteisellä kielellä ei ole mahdollista, on yritettävä välittää ohjeita, ohjeiden kuittauksia ja välttämätöntä tietoa käyttämällä alla olevassa taulukossa esitettyjä sanontoja ja ääntämistapoja. Jokainen sanonta on lähetettävä kahdesti.
|
TUNNISTAVAN ILMA-ALUKSEN SANONNAT
|
Sanonta
|
Ääntäminen
1)
|
Merkitys
|
CALL SIGN
|
KOOL SAIN
|
Mikä on kutsumerkkisi?
|
FOLLOW
|
FOLOU
|
Seuraa minua
|
DESCEND
|
DII
SEND
|
Vähennä lentokorkeuttasi laskua varten
|
YOU LAND
|
JUU
LÄÄND
|
Laske tälle lentopaikalle
|
PROCEED
|
PRO
SIID
|
Saat jatkaa
|
|
TUNNISTETTAVAN ILMA-ALUKSEN SANONNAT
|
Sanonta
|
Ääntäminen
1)
|
Merkitys
|
CALL SIGN
(kutsumerkki)
2)
|
KOOL SAIN
(kutsumerkki)
|
Minun kutsumerkkini on
(kutsumerkki)
|
WILCO
|
VILKOU
|
Ymmärrän ja noudatan
|
CAN NOT
|
KÄN NOT
|
En voi noudattaa
|
REPEAT
|
RI
PIIT
|
Toista ohjeesi
|
AM LOST
|
ÄM
LOST
|
Olen eksynyt
|
MAYDAY
|
MEIDEI
|
Olen hädässä
|
HIJACK
3)
|
HAITSÄK
|
Minut on kaapattu
|
LAND
(paikan nimi)
|
LÄND
(paikan nimi)
|
Pyydän saada suorittaa laskun (paikan nimi)
|
DESCEND
|
DII
SEND
|
Minun on pakko vähentää lentokorkeuttani
|
1)
Painotettavat tavut on alleviivattu.
2)
Pyydetty kutsumerkki on tunnus, jota käytetään radiopuhelin-liikenteessä ATS-elinten kanssa, ja se on sama kuin lentosuunnitelmassa esitetty ilma-aluksen tunnus.
3)
Kaikissa tilanteissa ei ole mahdollista tai suotavaa käyttää sanontaa “HIJACK”.
|
|
|
2.3. Jos mitkä tahansa radioitse saadut ohjeet ovat ristiriidassa tunnistavan ilma-aluksen antamien näkömerkkien kanssa, ilma-aluksen on pyydettävä välitöntä selvennystä ja noudatettava edelleen tunnistavan ilma-aluksen antamia näkömerkkejä.
|
2.4. Jos mitkä tahansa radioitse saadut ohjeet ovat ristiriidassa tunnistavan ilma-aluksen radioitse antamien ohjeiden kanssa, ilma-aluksen on pyydettävä välitöntä selvennystä ja noudatettava edelleen tunnistavan ilma-aluksen radioitse antamia ohjeita.
|
Sarja
|
Tunnistavan ilma-aluksen näkömerkit
|
Merkki tarkoittaa
|
|
Tunnistettavan ilma-
aluksen vastausmerkit
|
Merkki
tarkoittaa
|
1
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Vaaputus ja purjehdusvalojen vilkutus epäsäännöllisin väliajoin tunnistettavan ilma-aluksen edellä, vähän sitä ylempänä ja normaalisti sen vasemmalla puolella sekä kuittauksen jälkeen hidas vaakakaarto normaalisti vasemmalle, haluttuun ohjaussuuntaan.
Jos tunnistava on helikopteri, se vilkuttaa purjehdusvalojen lisäksi myös laskuvalonheittimiä.
Jos tunnistettava on helikopteri, tunnistava lentää sen oikealla puolella ja suorittaa kaarron oikealle.
Huom. 1: Tunnistava ilma alus voi sääolosuhteiden tai maaston vuoksi joutua lentämään päinvastaisella puolella tai kaartamaan päinvastaiselle puolelle kuin yllä on sanottu.
Huom. 2: Jos tunnistettava ilma alus ei pysty noudattamaan tunnistavan nopeutta, tunnistavan odotetaan lentävän odotuskuvion muotoista lentorataa ja vaaputtavan aina ohittaessaan tunnistettavan ilma-aluksen.
|
LENTOOSI PUUTUTAAN, SEURAA MINUA |
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Vaaputus, purjehdusvalojen vilkutus epäsäännöllisin väliajoin ja seuraaminen.
Huom. Tunnistettavalta ilma-alukselta vaadittavat lisätoimenpiteet on esitetty kohdassa 2.
|
YMMÄRRÄN, NOUDATAN OHJEITA |
2
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Nopea, vähintään 90° nousukaarto poispäin tunnistetusta ilma-aluksesta leikkaamatta sen lentorataa.
|
SAAT JATKAA
|
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Vaaputus
|
YMMÄRRÄN, NOUDATAN OHJEITA
|
3
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Laskutelineiden ulosotto, mikäli ilma-aluksessa on sisäänvedettävä laskuteline, lento laskuvalonheittimet sytytettyinä käytössä olevan kiitotien yli, tai mikäli tunnistettava on helikopteri, helikoptereille tarkoitetun laskualueen yli. Tunnistava helikopteri lähestyy laskua varten ja jää leijuntaan helikoptereille tarkoitetun laskualueen lähelle.
|
LASKE TÄLLE
LENTOPAIKALLE
|
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Laskutelineiden ulosotto, mikäli ilma-aluksessa on sisään-vedettävä laskuteline, tunnistavan ilma-aluksen seuraaminen laskuvalonheittimet sytytettyinä, lento käytössä olevan kiitotien tai helikoptereille tarkoitetun laskualueen yli ja, mikäli laskun suoritus arvioidaan turvalliseksi, lasku.
|
YMMÄRRÄN, NOUDATAN OHJEITA
|
|
Sarja
|
Tunnistettavan ilma-aluksen näkömerkit
|
Merkki tarkoittaa
|
|
Tunnistavan ilma-aluksen vastausmerkit
|
Merkki
tarkoittaa
|
4
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Laskutelineiden sisäänotto, mikäli ilma-aluksessa on sisäänvedettävä laskuteline, lento käytössä olevan kiitotien yli laskuvalonheittimiä vilkuttaen korkeudella, joka on enemmän kuin 300 M (1000 FT), mutta ei enempää kuin 600 M (2000 FT) lentopaikan yläpuolella ja lennon jatkaminen kiertämällä käytössä olevaa kiitotietä. Helikopteri toimii samoin kuin edellä, mutta käyttää lentokorkeutta, joka on enemmän kuin 50 M (170 FT), mutta ei enempää kuin 100 M (330 FT) helikoptereille tarkoitetun laskualueen yläpuolella. Jos laskuvalonheittimiä ei voida vilkuttaa, vilkutetaan mitä tahansa muita valoja.
|
OSOITTAMASI LASKUPAIKKA ON RIITTÄMÄTÖN
|
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Jos tunnistettavan ilma-aluksen halutaan seuraavan tunnistavaa varalentopaikalle, tunnistava ottaa laskutelineen sisään, mikäli siinä on sisäänvedettävä laskuteline ja käyttää sarjan 1 mukaisia tunnistavan merkkejä.
|
YMMÄRRÄN, SEURAA MINUA
|
|
Jos tunnistettava ilma-alus on päätetty vapauttaa, käytetään sarjan 2 mukaisia tunnistavan merkkejä.
|
YMMÄRRÄN, SAAT JATKAA
|
5
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Kaikkien käytettävissä olevien valojen säännöllinen sytyttäminen ja sammuttaminen siten, että se poikkeaa vilkkuvaloista.
|
EN VOI NOUDATTAA OHJEITA
|
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Sarjan 2 mukaiset tunnistavan merkit.
|
YMMÄRRÄN
|
6
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Kaikkien käytettävissä olevien valojen epäsäännöllinen vilkutus.
|
OLEN HÄDÄSSÄ
|
|
PÄIVÄLLÄ tai YÖLLÄ:
Sarjan 2 mukaiset tunnistavan merkit.
|
YMMÄRRÄN
|
|